Thursday 5 April 2012

Apakah Itu GOOD FRIDAY?

Semalam mase aku tengok kelender ade lah tertulis GOOD FriDAY n tetibe jek ade sorang member umah aku ni tak tahu ape tu GOOD FRIDAY...??? so sekarang aku nak terang kan lah skit ape tu G.F n ini tak seswai lah untuk MUSLIM.... so jangan lah pandai2 nak main wish2...

so Aku akan terangkan berdasarkan ape yang aku tahu, n ini hanya untuk pengetahuan tau, supaya kite bukan senang2 jek nak main2 dengan perkataan yang remeh temeh ni.. (FOR MUSLIM!!!)

Tahun 2011 Good Friday jatuh pada tarikh 22 April but pada tahun ni 2012 pula jatuh pada 6 April...(arini lah kan??) hehe


Hari Good Friday dihormati di Sabah dan Sarawak dengan menjadikannya sebagai cuti umum.
Maybe jumlah penganut agama Kristian di Sabah Sarawak adalah lebih ramai berbanding dengan Semenanjung..apa yang aku faham, masyarakat Kristian seluruh dunia yang masih kuat pegangan agama, mereka akan menyambut Easter Sunday. Easter Sunday itu adalah hari memperingati Jesus Christ mereka disalib. Jumaat di mana sebelum Easter Sunday itu pula digelar Good Friday. Hari Jumaat itu mereka anggap hari suci bagi mereka, jadi kebanyakan mereka yang taat akan berpuasa mengikut agama mereka. Itu sedikit sebanyak yang aku tau.

Di kalangan orang Iban, apa yang aku tau pada hari Good Friday mereka akan melawat kubur saudara-mara dan ahli keluarga di samping membersihkan kubur.


ape2 pun bagi kite orang-orang Muslim ni, setiap mggu ari JUMAAT tetap PENGHULU segala hari... Hari paling baik untuk kite... :) 



Ini untuk pengetahuan jek tau.. Bagi yang tak tahu... 


Sharing is Caring.... ^_____________^

2 comments:

  1. Terima kasih untuk infonya . Lawatilah blog saya dan berikan komen yang positif . Ini alamatnya . Ikuti novel-novel saya .

    izzatisarafinahanis.blogspot.my

    ASSALAMUALAIKUM!!! ><

    ReplyDelete
  2. Terima kasih untuk infonya . Lawatilah blog saya dan berikan komen yang positif . Ini alamatnya . Ikuti novel-novel saya .

    izzatisarafinahanis.blogspot.my

    ASSALAMUALAIKUM!!! ><

    ReplyDelete