Thursday 8 September 2011

Alatan Basic yang penting apabila anda ade Pet!!

Hai.. Hari ni aku nak share sikit tentang alatan basic yang korang perlu ade kalau korang ade pet.. aku ade pet Guinea Pig... Mule2 pun aku tak tahu jugak.. Tapi lepas dah jage.. mcm2 yang korang rase nak beli untuk GP.. ni kire minat jugak lah...

ha,, ni lah alatan basic untu GP... k kite mule dari belah kanan...
Yang korang nampak mcm beg tu, memang beg la.. beg kecil yang korang rase sesuai untuk letak semua alatan ni.. Ni pun sebab supaya alatan semua ni tak bersepah.. hehehe.. (sebenarnya aku ni pelupa kalau letak merate)

Yang warna coklat panjang tu semangnya sikat.. nampak pun dah tau ape kan?? hehehe,, sikat tu untuk sikat Bulu GP korang la.. kalau tak nanti, bulu dorang serabut.. tak cantik.. kalau disikat, nampak kemas la.. ala,, mcm rambut kita kan?? kalau kene sikat,, molek jek tengok.. hehehe.. kalau korang ade bajet lebih.. beli sikat yang siap dengan berus tu.. ha,, lagi perfect!!

yang warna hitam tu GUNTING,, aku kene ade gunting coz satunya senang nak buka makanan yang baru beli.. tak payah la tercari2 mase nak buka kan?? lagi pulak gunting ni aku guna untuk potong bulu GP aku.. anak lelaki aku yang jantan (Fluffy) bulu die panjang2 n menutup mate die.. so, gunting skit mcm layer la bagi cantik... baru luas pemandangan.. hehehe

Yang warna merah n korang nampak mcm player tu, bukan player tau,, alat pemotong kuku... Jgn tak caye.. ingat kite jek ke kene potong kuku?? binatang pun kene jaga kebersihan.. ni sebab elakkan ade luka sesame die or gugu tu kotor.. lagi pulak, keselamatan kite, tak lah kene cakar,, hehehe

yang warna purple belakang sekali tu, Hair dryer.. korang mesti tahu untuk ape kan>?? GP ni lepas mandi kene keringkan betul2.. kalau tidah dorang mudah dapat penyakit.. terutama FUNGUS... Fungus suka pada badan haiwan yang lembap.. so, kalau nak mudah,, keringkan.. bulu dorang pasti cantik..

yang botol kecil mcm botol ubat tu ialah vitamin C untuk GP.. eh, benda ni tak berape nak penting la.. tapi seelok-eloknya korang ade kan... :)

Putik kapas pulak digunakan untuk bersihkan telinga dorang.. yela,, takot ade mite... so,, perlu juga ade...

Yang korang nampak mcm colgate tu,, bukan colgate tau... tu cream untuk fungus.. aku sediakan coz b4 ni Flora (betina) pernah diserang fungus.. sampai luke2 badan die.. tapi alhamdulillah, semakin baik... ade jugak yang gunakan minyak gamat.. tp minyak tu bahaya sikit coz kulit GP akan rase pedih..

botol kecil tulis dettol tu ialah sanitizer.. ni sebab, sebelum korang pegang dorang.. better korang sapu tangan dengan sanitizer.. di takuti ade bakteria yang membawa alahan pada tubuh GP..

Belakang yang botol kuning tu ialah shapoo.. aku guna shampoo babyjohnson hahaha.. sebenarnya ade sabun khas untu GP.. tapi aku tak berape suke.. coz shampoo yang aku gune ni wangi, then sesuai dengan kulit GP.. lepas mandi n keringkan,, bulu GP lembut n wangi mcm baby.. hehehe..

Last sekali tuala mandi.. hehehe,, tiada dalam gambar.. Tuala tu untuk keringkan badan dorang pas mandi B4 kene keringkan..

Itu jek lah basic alatan yang korang perlu ade.. hampir kesemuanya penting taw... so,, b4 ade pet, korang selidik dulu keperluannya.. itu lebih baik.. :)

No comments:

Post a Comment